Sunday, June 3, 2012

Menu Hari Ini :')

Assalamualaikum .
Amboi tajuk entry aku ni, dah macam Wanita Hari Ini kan ? alahh yang dekat tv3 tu. Okay, menu aku untuk hari ini, ialah >>> Ayam masak tomato :'P
Ehh, apesal aku poyo sangat ni kan, sampaikan ayam masak tomato pown nak letak kat blog. Act, menu ni aku yang masak, ha, tu lah yang special sikit tu. So, bila aku yang masak, ikut otak aku la kan nak letak ape pown dalam resepi aku. Sebab aku ada tengok kat blog-blog lain, semua nak bahan yang susah-susah, haishh, aku pown ambil keputusan untuk explore ape ada dalam peti ais rumah aku tu. Hurm, so, kalau adik-adik manis yang baru nak belajar memasak tu, tak payah pakai bahan yang susah-susah, so, nak pakai bahan apa? jom terjah >>>

Bahan :
1. Tomato*dikisar
2. Cili merah*dikisar
3. Bawang kecil dan besar*dikisar
4. Sos tomato*maggi
5. Ayam*potong ikut suka
6. Kentang*tak wajib
7. Carrot*tak wajib (dipotong panjang-panjang)

Cara :
1. Goreng ayam yang telah digaulkan dengan kunyit dan sedikit garam.
2. Goreng kentang dan carrot dengan bawang yang dipotong bulat-bulat.
3. Tumis bawang kecil, besar dan cili hingga naik bau.*letak garam sikit
4. Letak tomato yang telah dikisar dan juga sos tomato sampai rasa cukup.
5. Bila dah rasa cukup masak masukkan semua bahan di no 1 & 2 .
6. Siap untuk dihidang ;')


Okayy, so, itulah apa yang aku masak hari ini, aku sengaja masukkan kentang ngan carrot tu, dah tu je yang ada dalam peti ais, lagipun kan sayur elok untuk kesihatan :) haha.
So, SELAMAT MENCUBA  :')

p/s : ada bakat jadi master chef la.hewhew

No comments:

Post a Comment