Sunday, April 21, 2013

Resepi tomyam :p

Assalamualaikum :)
Hye to All, Hey-Ho !
So, just straight to the point okay, tak perlu mukaddimah yang panjang sebab I really bad nak buat starting. wkwkw. So, mood memasak aku memang sentiasa ada, hoho (sangat perasan). Tapi, disebabkan dulu aku kerja, jadi, langsung takda masa. nak buat solat sunat macam kat asrama pun tade masa. Jadi, bila dah tak kerja ni, aku lebihkan buat perkara-2 yang telah lama aku tinggalkan (terasa diri ini jahil)
Kali ni nak share resepi tomyam yang superb senang dan muda dot com. Disebabkan, mak aku pergi korea selama seminggu, aku terpaksa la mengambil alih tugas mak aku, Gituuuu. Jadi aku kenalah kenyangkan perut abang aku dan adik aku, tapi adik aku ada pun hujung minggu je, sebab diastay kat ostel. 

okay, aku tahu mukaddimah aku dah panjang berjela, dan korang pun malas nak baca sambil mata meliar cari point yang penting je. Tape2, aku paham, aku pun camtu :)

First of all, apa yang korang perlukan ialah dapur, seperti gas (haha, memanglah, macam mana nak masak kalau tade dapur)

bahan-bahan :

> ayam (or dependslah nak buat tomyam seafood pun boleh, tukar je kepada sotong atau udang)
>daun limau purut.
>limau purut(tayah pun tape)
>serai
>carrot dan seangkatan dengannya (baby corn, sadri etc)
>mushroom (kalau suka pon boleh)
>tomato (belah empat)
>cili padi (depend kalau suka pedas)
>kiub atau pest tomyam (apa brand pon balon je)



cara-cara :

>panaskan kuali (periuk pon bole)
>tumis bawang merah dan bawang putih sampai naik bau.
>masukkan ayam yang telah dipotong kecil-kecil.
>tunggu sehingga ayam separuh masak.
>masukkan serai yang diketuk.
masukkan cili padi yang diketuk. 
>bila bau serai dah naik, masukkan air (ikutlah banyak mana air yang korang nak)
>tunggu serai sebati ngan air, bila dah mendidih sikit, masukkan pest tomyam.
>masukkan segala jenis sayuran, (potong bulat atau potong dua, jangan potong kiub suda )
>masukkan daun limau yang dicarik-carikkan.
>letak garam dan serbuk perasa sehingga cukup rasa.
>biar mendidih sehingga sayuran lembut. 
>SIAP :)
yang dalam gambar ni tak beberapa nak buat parotid gland korang keluarkan saliva kan ? tapi rasa dia yang masam-masam, and pedas-pedas sikit, memang umphh :)
So, try it out !
Adios dan Assalamualaikum.



No comments:

Post a Comment