Tuesday, April 30, 2013

Tips menghadap JPJ !

Assalamualaikum,
HyeToAll, Hey-Ho :)
So, menjelang pilihanraya ni terlalu lah banyak bendera bergantungan, sampai terbang-terbang pon ada. Biasala, negara demokrasi, berkempen memanglah harus. Tapi, janganlah sampai mengeluarkan perkataan yang tak elok. Bagi aku, apa kata kita bagi peluang dekat pakatan untuk memerintah, kalau tak suka 5 tahun nanti tukarla balik. Biarlah apa dan sesiapa sahaj yang memerintah, Ilmu agamanya tinggi. Kalau nak cari pemerintah, carilah yang beragama, tengok cara dia bimbing keluarga dia dulu, kalau okay, maknanya dia mesti mampu memimpin rakyat :) 

Okay, aku tahu aku dah melalut dengan mukaddimah yang berbaur politik. Haha. So, aku baru je lulus test jpj ! Yeay, boleh ronda-ronda KL. Muahaha (bajet macam ada kereta sendiri). Sebelom ni, aku dah ambil dah ujian jpj tu, tapi, apakan daya, diri ini tak berdaya, aku hanya lulus on the road. Aku failed kat parking (malu compony je mak aku kate). Nak buat camna, kalau aku tak rasa susahnya nak lulus, aku tak kan hargai dan syukuri nikmat lesen P. So, aku nak share kan sedikit tips untuk adik-adik, kakak-kakak, mokcik-mokcik, segala toknenek lah untuk lulus test jpj ni. And I hope it help Uollss.

Bahagian bukit,parking dan 3 penjuru :

1. Baca doa naik kenderaan(bagi yang Islam)hehe. Lebih barakah gituu.
2. Tayah pakai sit belt pon tape, jpj tu tak duduk sebelah pun.
3. Jangan panik lebih-2 lagi kat parking tu.
4. Naik bukit tu, tayah tekan minyak kuat sangat, sikit je cukup asalkan kereta kau bergerak .
5.Ingat step parking tu.
6. Jangan happy sangat sebab kau dah lepas bukit ngan parking, kau take easy pulak yang 3 penjuru tu.
7. Jangan gelabah atau takut sangat, relaks and bajet cool je walaupon hati kauu menyumpah seranah jpj yang muka tak boleh belah tu (saborr ye)
8. Say Alhamdulillah bila dah lulus :)

On the Road :

1. Buat semua benda yang kau patut buat (wiper, mirror, signal, position)
2. Kalau nak betulkan tingkat belah sana means belah jpj tu, minta la izin dia, nanti dia ingat kau nak raba (rasuah) dia pulak.
3.Then, baca doa dalam hati. 
4. Angkat clutch slow-slow supaya enjen tak mati tiba-tiba.
5. Gunakan signal kat tempat yang sesuai.
6. Guna at least sampai gear 3.
7. Kau bawak je kereta tu seolah-olah jpj tu tak wujud.
8. Jangan masuk lane orang.
9. Control macho/ayu je.
10. Kalau markah korang tu 16 dan keatas, maknanya korang boleh ucap Alhamdulillah. Lepas lah tu maknanya ^_^

Tu je la tips yang aku nak share. Dan kepada remaja sekalian, walaupun anda sudah memiliki lesen P, berhati-hati lah, sebab pengalaman memandu anda baru seciput, janganlah nak bajet macam KL Drift pulak. Lagi-lagi yang bawak awek tu, nak Hot je, last-2 enjen mati tengah jalan, awek jugak tolong tolakkan kereta (malu yop). Hati-hatilah ketika memandu (dah macam iklan jalanraya waktu raya).

That all for now, gudluck to anybody yang terpaksa ambil  ulangan seperti aku, hak hak. Tapee, kita ni kira macam golongan yang more advanced tauu, sebab study banyak kali. Hakhak. Member aku dapat kereta sebijik. Haha. Aku tak pernah rasa cemburu (yeke?), tapi aku fikir hikmahnya, biarlah kita beli sesuatu dengan usaha kita sendiri. Sesuatu tu, means yang bermaknala, henfon, kereta, rumah. Rasa lebih berbaloi dan penat lelah kumpul duit rasa macam terbalas je. In everything what we do, just think about the hasil. For example, kita belajar satu kelas, tapi kawan kita lulus tapi, lulus sebab cikgu sayang, kita failed sebab cikgu tak suka, takpee. Kan Allah dah janji, usaha doa dan tawakkal. Kita belajar bukan untuk gred A, pointer 4, tapi untuk ilmu.InsyaAllah, kalau kita ikhlas dan bersungguh-sungguh, hasilnya tu lebih dari sekadar gred A+ dan pointer 4. Percaya kata Allah, Allah akan berikan kepercayaan tu kat kita. Aku dah rasa aku ni macam Prof Muhaya dah, huahuahua. So, tanpa berbelbel panjang. Bye dan Assalamualaikum :)            

No comments:

Post a Comment